طـــه

وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى

طـــه

وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى

طبقه بندی موضوعی

یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد 
«ای آنان که ایمان آوردید بترسید خدا را و باید بنگرد هر کس چه چیز فرستاده است برای فردا و بترسد خدا را، که خدا آگاه است بدانچه می کنید. (حشر/18)
به راه افتادن، بر طریق محاسبه، بعد از عزم به جا کردن پیمان توبه، آغاز شود و عزم بر آن سه رکن دارد. رکن نخست آنکه: نعمت او را به گنهکاری خود مقایسه کنی و این کار دشوار آید، هر آن را که سه چیزش نباشد: نور حکمت- بدگمانی بر نفس- و تمییز بین نعمت و فتنه. 
رکن دوم: تمییز کردن باشد آنچه را برای حق است، از آنچه بر توست یا از توست، پس بدانی که گنهکاری، در برابر تو حجّتی باشد و فرمانبری، بر تو منّتی باشد. و حکم در برابر تو حجّت باشد، و آن تو را معذرت نباشد. 
رکن سوم: اینکه بدانی، هر طاعتی که تو را ازخود راضی کند، در برابر تو باشد و هر معصیتی که گویی برادرت را عار باشد، به سوی تو آید. ترازوی وقت خود را از دست مینداز. 
محاسبه را سه رکن است: جنایت از معاملت جدا کردن، و نعمت را با خدمت بر سختن، و نصیب خود از نصیب وی جل ذکره جدا کردن. حیلت شناختن رکن اول آن است که بدانی: هر کاری که دیو را در آن نصیب است جنایت است و هر معاملت که در آن جور است جنایت است و هر عمل که به خلاف سنّت است جنایت است. 
حیلت شناختن رکن میانه آن است که بدانی نعمتهای ناشناخته همه خصمان است و شناخته شکر ناکرده همه تاوان است و در معصیت به کار برده تخم زوال ایمان است. 
حیلت شناختن رکن سوم آن است که بدانی هر خدمت که به دو دنیا خواهی، آن بر توست و هر خدمت که بدان آخرت خواهی، تو را آن است و هر خدمت که بدان مولی خواهی، آن قیمت توست...
۹۱/۰۸/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
باران سیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی